A Szent Gotthárd Általános Iskola és Gimnázium Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája

képes beszámolója a Fenntarthatósági Témahéten megvalósított programokról

Iskolánk osztályközösségei részt vettek a „Diákok és tanárok a fenntarthatóságról” c. kutatási programban, és véleményt alkottak a témát illetően, mit tesznek és mit terveznek tenni a jövőben a környezetükért. A tanulók megfogalmazták a témahéten szerzett tapasztalatokat is. A pedagógusok is kitöltik a kérdőívet május 31-től.

A tagintézmény valamennyi pedagógusa és diákja részt vett a Te szedd! – Önkéntesen a tiszta Magyarországért akcióban. Két település (Magyarlak, Csörötnek) területét felosztottuk az osztályok közt, és szépen megtisztítottuk a területet a szeméttől.

Az összevont 2-4. osztály tanulói beneveztek a Gondold újra! kreatív pályázatra. Az osztály újrahasznosítható anyagból, egy farmernadrágból kulcstartót, tarisznyát és molyirtót készítettek tanítónőjük segítségével. Így egy tárgynak új életet adtak.

A felső tagozatos tanulók iskolakertet álmodtak meg, minden osztályközösség saját parcellát alakított ki magának. A márciusban elvetett magokból kikelt paprika és paradicsom növénykék szépen fejlődtek az osztálytermekben. A májusi fagyok után kiültették őket az iskolakertbe. Előtte azonban a felásott területen el kellett készíteni az ágyásokat, kapával, gereblyével a rögöket minél apróbbra kellett törni. A fenntarthatósági témahéten a technika órán a nyolcadik osztályosok ezeket a tavaszi munkákat végezték el az iskolakertben.

Az 5. osztályos tanulók természettudomány órán őshonos gyümölcsfát, hosszú szilvát ültettek a Tündérkertbe. Maguk végezték az ültetési munkálatokat, és ők lesznek a kis fa gondnokai. A tanórán szó esett az őshonos fajták főbb jellemzőiről

.

Az informatikában jártas diákok zenei aláfestéssel színesített videofilmet készítettek a „Víz, a mi éltetőnk” címmel.
Az ügyes kezű kisdiákok képregény formájában fogalmazták meg a víz mindennapokban betöltött szerepét. A gyerekek egy vízcsepp helyébe képzelték magukat, és arról készítettek művészeti alkotást.

A 3. osztályos kisdiákok a térségünkre jellemző, a fenntarthatóság szempontjait figyelembe vevő ételt, hajdinás lecsót készítettek, és ezen keresztül megismerték a fenntartható táplálkozás kritériumait. Ugyan még paprika és paradicsom nincs a biokertünkben, de hazait szereztünk be. A nyári szezonban ez az ízletes étel gyakran kerül a családok asztalára, hiszen az alapanyagokat helyben megtermeljük.

Az 5. osztályos tanulók osztályfőnöki órán az Egészségvédelem témakörön belül „Szeresd a virágot…” című mintaprojektet valósították meg. Azért választották ezt a projektet, mert az ötödik osztályosok tantermében nagyon sok, és sokféle növény van. A projekt célja is az, hogy olyan növényekkel gazdagított tantermi környezetet alakítsunk ki − a gyerekek bevonásával −, mely testi és lelki egészségükre egyaránt pozitívan hat. Ez különösen fontos az iskolás tanulók számára, akik a nap túlnyomó részét tantermeikben töltik. Másrészt a szobanövényekről való gondoskodás, a szaporítás, az azokhoz felhasznált újrahasznosított anyagok formálják a gyerekek öko- és egészségmegőrző szemléletét. Az osztályfőnöki órán a gyerekek átültették a cserepeiket kinőtt növényeket, lemosták a leveleiket és gyökereztetőfalat készítettek a folyosóra, megtanulták, melyik szobanövényt lehet tőosztással, melyiket gyökereztetéssel szaporítani.

A hetedikesek a technika órán a fenntarthatósági témahetek állandó témájával a hulladékkal foglalkoztak. A „Mobil-élet” című órán a témahét honlapján megtalálható ppt diáin található információk értelmezésével foglalkoztak a gyerekek. Választ kaptak a következő kérdésekre: Mióta társunk a mobiltelefon? Mik a telefon fő és mellékes felhasználási módjai? Mi történik a régi mobiltelefonokkal? Mi található egy telefonban? Melyek az újrahasznosítás fázisai? Mely fázisban milyen részeket lehet kinyerni? Meddig „él” a mobilunk? Mit tehetek én?

Az órát egy nyári virágok magjainak vetésével zárták. A gyerekek a növények életútját végig kísérik. A magokat elvetik, a kikelt palántákat öntözik, kiültetik a virágoskertbe, a virágzó növények gondozzák, magot gyűjtenek róluk, majd az elvirágzott növényi részek komposztálják.

A 2. osztályos tanulók tematikus napon vettek részt, minden tanóra a gyermekláncfűről szólt. Mesét olvastak róla, összegyűjtötték a növénynév szinonimáit, tájnyelvi változatait, megbeszélték a jellemzőit, élettani hatását és alkotásba is foglalták.

A felsős osztályközösségek meghallgatták Dr. Áder János köztársasági elnök Úr nyílt óráját, majd azt követően eszmecserét folytattak a témáról.

A diákönkormányzat papírgyűjtési akciót szervezett az érintett településeken, így hívtuk fel a lakosság figyelmét az újrahasznosítás fontosságára.

A faliújságok is a fenntarthatóságról szóltak. Az alsó tagozatos tanulók a víz témáját dolgozták fel.