Iskolánk felső tagozatos diákjai számára idén is változatos, élményalapú pályaorientációs napot szerveztünk, amely négy izgalmas tematikus állomás köré épült: Alkalmassági vizsga, Stúdió, Étterem és Mozi. A program célja az volt, hogy a tanulók játékos, interaktív módon ismerkedjenek meg a szakmákkal, és közelebb kerüljenek ahhoz, milyen területek és foglalkozások érdekelhetik őket a jövőben.
Alkalmassági vizsga állomás
Milyen vagyok én? Miben vagyok jó? Milyen szakma érdekel? Milyen munkára lennék alkalmas? Mivel töltöm a szabadidőmet? Milyen tantárgyak állnak közel hozzám? Miben kellene még fejlődnöm? Milyen terveim vannak, megvalósíthatóak? Ilyen kérdésekre keresték a diákok a választ az önismereti tesztek és a kérdőívek segítségével. Az állomás végén rövid visszajelzést kaptak arról, milyen erősségekkel rendelkeznek, és ezek milyen szakmákban lehetnek különösen értékesek.
️ Stúdió állomás
A program egyik le
gszemélyesebb része a stúdióbeszélgetés volt, ahol Mezeiné Kiss Katalin tanárnő beszélgetett iskolánk egykori diákjaival: Kocsis Ádámmal, Kocsisné Molnár Líviával, Laczó Bencével, Megyeri Bálinttal és Szapor Lászlóval. Ők ma mindannyian olyan szakmákat űznek, amelyek könnyen felkeltik a gyermekek érdeklődését, például gépészmérnök, kozmetikus, mezőgazdasági gépszerelő, szobafestő-mázoló és informatikus.
A vidám, közvetlen hangulatú beszélgetés során a vendégek meséltek arról, milyen élmények vagy személyek inspirálták őket pályaválasztásuk során, mit szeretnek a munkájukban, melyek a legnagyobb kihívások, és hogyan telik egy átlagos munkanapjuk. Szót ejtettek arról is, milyen készségek szükségesek szakmájukhoz, milyen képzési utat jártak be, és mely tantárgyak bizonyultak különösen hasznosnak. Az „öregdiákok” felidézték az iskolánkban töltött éveket, és elmondták, mennyire hálásak a tudásért, a személyes törődésért, valamint a sok-sok szeretetért, amit itt kaptak. Köszönetet mondtak a pedagógusoknak, akik nagy segítséget nyújtottak számukra a pályaválasztásban, biztos alapot adtak, amelyre később könnyen tudtak építeni. A beszélgetés után egykori tanítványaink örömmel járták be a szépen felújított iskola épületét, meglátogatták régi osztálytermeiket és hosszasan nosztalgiáztak. Büszkék vagyunk rájuk, hálásan köszönjük, hogy megosztották velünk szakmájuk szépségeit, nehézségeit és tanácsokkal látták el azokat, akik azt a pályát fontolgatják.
️ Étterem állomás
Az étteremben Pusztai Zsolt Mihály, a Vas Vármegyei Szakképzési Centrum III. Béla Technikum és Kollégium szakmai igazgatóhelyettese, történelem és szakmai vendéglátás tantárgyakat tanító pedagógus látta vendégül a gyerekeket. A segítségével a vendégek megtanulták: milyen terítési trendek várják őket a különböző éttermekben, melyik leveshez milyen tányér kerül az asztalra, melyik evőeszközzel mit ehetnek, hogyan használják a homárollót, a halkést és a halvillát. A teríték mellett fontos a tányérra kerülő étel is.
A tanár úr erről sok érdekességet mesélt az érdeklődőknek: mire kell ügyelni a különböző húsok elkészítésekor, a gömbhal megfelelő hőfokon való elkészítése életet ment, miért csepegtessünk citromot az osztrigára, miért hallunk síró hangot, ha a csigát a forró vízbe dobjuk, hogyan tálalják a csigát az éttermekben. Nagyon sok, az éttermi etikettel kapcsolatos információval is gazdagodtak a gyerekek a 45 perc alatt: jobbról vagy balról kell felszolgálnia a pincérnek a fogásokat, hogyan érdemes jelezni a felszolgálóknak evőeszközeinkkel anélkül, hogy félreértés lenne a dologból.
Hálásak vagyunk Pusztai Zsolt tanár úrnak az élmény dús, gyakorlatias előadásért.
Mozi állomás
Az egyik legizgalmasabb állomás a szakmabemutató videók vetítése volt. A rövidfilmek segítettek abban, hogy közelebbről lássuk, milyen feladatokkal és kihívásokkal járnak bizonyos foglalkozások. Megtudtuk például, hogyan telik egy informatikus, egy szakács, egy ápoló vagy akár egy gépésztechnikus napja. A videók nemcsak a munkafolyamatokat mutatták be, hanem azt is, milyen készségekre és személyiségjegyekre van szükség az adott területen való sikeres helytálláshoz.
A vetítések után lehetőség volt megbeszélni a látottakat: ki mihez érez kedvet, melyik szakma áll hozzá közelebb, vagy éppen melyik hivatásról derült ki, hogy mégsem olyan, mint korábban gondolta. Sokaknak segített tisztábban látni, milyen irányban érdemes tovább gondolkodniuk.
A pályaorientációs nap minden állomása élményalapú módon segítette a tanulókat abban, hogy jobban megismerjék önmagukat, betekintést nyerjenek különböző szakmák világába, és olyan tapasztalatokat szerezzenek, amelyek a későbbi pályaválasztás során hasznosak lehetnek. A visszajelzések alapján a diákok sok új élménnyel tértek haza.
