2013-2014 tanév


2014-2015 tanév


2016-2017 tanév


2017-2018 tanév


2020-2021 tanév


2021-2022 tanév

2022-2023 tanév

2032-2024 tanév

 

 

Ökoiskolai beszámoló 2023/2024. tanév

Az ökoiskolai munkacsoport célja, hogy hosszú távon megőrizze a 2020 szeptemberében megszerzett „Örökös Ökoiskola” címet, továbbá a tanulók, szülők és pedagógusok bevonásával népszerűsítsük iskolánkban és térségünkben a környezettudatosságot, a fenntartható fogyasztást és fejlődést. Egyházi iskola lévén ökoiskolai tevékenységünket teremtésvédelmi elemekkel bővítettük.

A 2023/2024. tanévben az alábbi programok valósultak meg a fenntarthatóság, környezet- és teremtésvédelem jegyében:

2023. szeptember 1.- Ökoiskolai munkaterv elkészítése.

2023. szeptember 8.- Részt vettünk a Szombathelyi Egyházmegye és a Mária út által szervezett, Szombathelyről Gencsapátiba tartó, Miszori Zoltán atya életpéldájára emlékező zarándoklaton.

2023. szeptember 30.- Az Európai Diáksport Napján gyalogtúrát szerveztünk a Csörötneki Szőlőhegyre (Szőlőhegyi Kereszt, Ciszter-kilátó).

2023. október 23.-Virágosítás önerőből, 70 tő árvácskát ültettük el az iskola előtti virágágyásba.

2023. október 23.- 1956 métert futottunk az ’56-os hősök emlékére.

2023. november 17.- Önkéntes munkát vállaltunk a Szent Antal Karitász Csoportnál, szeretetcsomagok összeállításában segítettünk.

2023. november 29-30.- Adventi koszorút készítettünk újrahasznosított anyagokból az ivánci szeretetotthon számára.

2023. december 11.- Az Egészségnapon az Egészségfejlesztési Iroda munkatársai megismertették a gyerekeket az Okostányér ajánlással. A Vas Vármegyei Rendőrfőkapitányság Bűnmegelőzési Alosztály munkatársai az Elf Bar és a snüssz-használat veszélyeiről tartottak előadást.

2023. december 20.- Karácsonyfát állítottunk a Madárbarát-kertben tollas barátainknak, melyre cinkegolyókat és almaszeleteket helyeztünk.

2024. január 11.- Iskolánk 7. osztályos tanulói pályaművet nyújtottak be Az Iskolakertekért Alapítvány és a Gránit Bank közös pályázatára „A jövő iskolakertje” címmel.

2024. január 30.- Csikasz, az aranysakál látogatása iskolánkban az Őrségi Nemzeti Park jóvoltából.

2024. február 8.- Az Őrségi Nemzeti Park a tantermeinkbe költözött. Az Őrség világa c. óriás társasjáték segítségével megismerkedtek a diákok a nemzeti park jellegzetességeivel, építészeti hagyományaival, élőhelyeivel, növény- és állatvilágával.

2024. március 6.- Húsvétváró kézműveskedés a fenntarthatóság jegyében.

2024. március 13.- A mocsári békákat tanulmányoztuk Farkasfán az ŐNP munkatárásával.

2024. március 25.-Önkéntes munkát végeztünk a templomkertben.

2024. március 22-24.- Hat tanulónk rész vett a Szentek nyomában ifjúsági gyalogos zarándoklaton, Ják-Szentpéterfa-Güssing-Szombathely útvonalon.

2024. április 8.- BISEL vízminőség-vizsgálatot végeztünk a Rába folyó csörötneki szakaszán.

2024. április 22.- A Tavaszi Nagytakarítás elnevezésű akcióhoz csatlakoztunk.

2024. április 26-27.- A Te szedd! – Önkéntesen a tiszta Magyarországért programhoz iskolaszinten csatlakoztunk. A tagintézmény valamennyi pedagógusa és diákja részt vett a kezdeményezésben. Két település (Magyarlak, Csörötnek) területét felosztottuk az osztályok közt, és alaposan megtisztítottuk a településrészeket a szeméttől.

2024. május 6.- Természettudomány-órákat tartottunk a szabadban, BISEL-mérést végeztünk a Szala-patak több pontján.

2024. május 8-28.- Két településre kiterjedő papírgyűjtést szerveztünk.

2024. május 18.- Csatlakoztunk a Sulizsák ruhagyűjtési akcióhoz.

2024. május 21.- A Fenntarthatósági Témahétre regisztráltunk, számos programot valósítottunk meg a környezetvédelem, fenntarthatóság témában.

2024. június 6.- Aszfaltrajzverseny a természetvédelem jegyében a szentgotthárdi szociális otthonban.

2024. június 11.- Sikerek a Fenntarthatósági Témahét pályázatain: Írj szabadon! alkotói pályázat 1. helyezés, Legaktívabb iskola díj.

2024. június 11.-Tollasok testközelből – az ŐNP látvány madárgyűrűzésén vettünk részt Csörötneken.

2024. június 11.- „Állati kalandtúrán” vettek részt az alsós diákok a Veszprémi Állatkertben.

2024. június 14.- A felső tagozatos tanulók tanulmányi kirándulása a Balaton környékén.

2024. június 22.- Aktív részvétel a Nyárköszöntő Rába-party és Halászléfőző Versenyen, a vízimalmok nyomában c. alkotói pályázaton számos helyezést értek el a diákok, kézműves foglalkozást tartottak az iskola pedagógusai, iskolahajó készítése a hajófelvonulásra.

2024. június 25-27.-„Szentek nyomában” hittantábor során megismerkedtünk Zalalövő és Lenti nevezetességeivel (Szent László templom, Borosán-völgy, fürdő).

Az iskola honlapján, közösségi oldalán és a helyi médiákban rendszeresen dokumentáltuk megvalósult programjainkat.



Magyarlak, 2024. június 29.

Mezeiné Kiss Katalin Melinda
munkacsoport-vezető

 

Ökoiskolai beszámoló 2022/2023. tanév



Az ökoiskolai munkacsoport célja, hogy hosszú távon megőrizze a 2020 szeptemberében megszerzett „Örökös Ökoiskola” címet, továbbá a tanulók, szülők és pedagógusok bevonásával népszerűsítsük isko-lánkban és térségünkben a környezettudatosságot, a fenntartható fogyasztást és fejlődést.

Szeptember első heteiben az ökoiskolai munkaközösség elkészítette éves munkatervét.

Az Európai Mobilitás Hetében, szeptember 16-án iskolánk közössége egy élményekkel teli, tartalmas délelőttöt töltött el a Szentgotthárd Spa & Wellness élményfürdőben. A diákok vízi foglalkozás kereté-ben ismerkedtek meg a fürdőkomplexum attrakcióival. A program a Rendelőintézet Szentgotthárd bázisán működő Egészségfejlesztési Iroda jóvoltából, a „Hangold össze” Mobilitás iskolai színtereken c. program keretében valósult meg.

Szeptember 30-án Pék Tibor, a természettudomány iránt érdeklődő műszaki szakember tartott érdekfeszítő ismeretterjesztő előadást a 7-8. osztályos tanulók számára. Az előadó bemutatta „A mitől vagy kitől változó klíma” c. könyvét, melyben a klímaváltozás okainak eredetét boncolgatta. Az előadó sajátos szemszögből adta elő a témát a hallgatóságnak.

Iskolánk diákönkormányzata szeptember végén papírgyűjtést szervezett. 1410 kg papír gyűlt össze, amit a „Hozd Ide-Papír-Hulladék Kft.” vett át tőlünk. Az összeget tanulmányi kirándulás szervezésére fordítottuk.

Az Opel Szentgotthárd Kft.-vel közös környezetvédelmi projektben vettünk részt. A projekt rovarhotel készítését, telepítését tartalmazta.

Az idei tanévben is részt vettünk a Generali a Biztonságért Alapítvány által meghirdetett Közlekedj biz-tonságosan! Szimba intézményi pályázaton. Örömmel olvastuk a kedvező elbírálásról szóló értesítést, hogy tagintézményünk közlekedésbiztonsági ajándékcsomagot kap jutalmul. Az eszközcsomag (2 db nagy roller, 2 db kisroller és oktatási segédlet) segítette az intézményben a biztonságos közlekedés ok-tatását a balesetmegelőzési foglalkozásokon.

Novemberben, az egészség hónapjában a szentgotthárdi Egészségfejlesztési Iroda (EFI) munkatársai látogattak el a diákokhoz és állapotfelmérést végeztek.

Iskolánk 6. évfolyamos tanulói részt vettek az Őrségi Nemzeti Park által meghirdetett kreatív alkotói pályázaton. A feladat az volt, hogy a diákok tervezzék meg a természetiskola udvarára telepített új gyógy- és fűszernövények névtábláit. A lelkes csapat osztályfőnökük segítségével neki is állt a tervezés-nek és kivitelezésnek. Szorgos kis kezek préselték és rajzolták a növényeket. Szakember közreműködés-ével csempét vágtak, vasat hajlítottak a gyerekek. A végeredmény elnyerte a zsűri tetszését, hiszen a „legkreatívabb osztály” címben részesültek.

Tagintézményünk ebben a tanévben is az első 500 iskola között regisztrált a PÉNZ7-re, ezért a tanórák megtartásához szükséges élményalapú tanórai anyagokat, eszközöket, óravázlatokat nyomtatott for-mában is megkaptuk a szervezőktől. A projekthét keretében az osztályfőnöki, technika és tervezés, valamint matematika órákon interaktív módszerekkel ismertettük meg a diákokat a pénzügyi alapfo-galmakkal, a korszerű pénzkezeléssel és a digitális biztonsággal.

Március 30-án az Őrségi Nemzeti Park a Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája 6. osztályába költö-zött. Mindez természetesen jelképesen történt, egy tanóra erejéig. Lajos Anna környezeti nevelő na-gyon ötletesen valósította meg a kitelepülést. A szakember egy óriási társasjátékot hozott magával, amely a fél osztályterem padlózatát befedte. A nevelő játékos módon ismertette meg a diákokkal a nemzeti park területén fellelhető élőhelytípusokat, az ott élő növény- és állatvilágot. A szőnyegmozai-kok élethűen ábrázolták a tájegység jellegzetességeit, pl. a száraz kaszálórétet, a láprétet, az erdőket, a kaszálógyümölcsöst stb. A szemléltetőeszközhöz tartozó korongok kiegészítették és mélyítették a gyermekek meglévő tudását.

Iskolánk hatodik osztályos diákjai, Doncsecz Viktória, Horváth Judit, Horváth Katinka, Kakas Vanessza Hajnalka szép sikereket értek el az Őrségi Nemzeti Park által szervezett térségi természetismereti versenyen. A vetélkedőjáték négy írásbeli fordulóból állt, melyen 38 (!) csapat mérte össze tudását. A szóbeli döntőre a legjobb 5 csapat kapott meghívást. A döntőben sok érdekes feladatban (Ki vagyok én?, madármegfigyelés, a Natura 2000 Látogatóközpontban információgyűjtés, természetvédelmi őr feladatai, totó, látnivalók, fajfelismerés stb.) bizonyítottuk tudásunkat. A magyarlak-csörötneki gyerekek szoros versenyben az előkelő 2. helyen végeztek, dicsőséget szerezve iskolájuknak. A kisdiákokat Mezeiné Kiss Katalin tanárnő készítette fel a versenyre.

Iskolánk diákönkormányzata április végén ismét papírgyűjtést szervezett. 1890 kg papír gyűlt össze, a „Hozd Ide-Papír-Hulladék Kft.” vett át tőlünk. Az összeget gyermeknapi programok szervezésére fordí-tottuk.

Május 4-én meghívásunkra Domina Imre látogatott el iskolánkba, hogy Csörötnek múltjáról meséljen a gyerekeknek. A különleges honismereti foglalkozás keretében megismerhettük személyes kapcsolatát a faluval. Lelkes kutatómunkájának eredményeként számos érdekes dolgot tudtunk meg Csörötnek történelméről. A régmúltat felidézve nézegethettünk térképeket, írásos emlékeket, fényképeket. A színes, színvonalas előadást nagy érdeklődéssel hallgatták a gyerekek.

A csörötneki Rábarátok Egyesület regisztrált szervezőként a Te szedd! – Önkéntesen a tiszta Magyaror-szágért programba, és mi iskolaszinten csatlakoztunk hozzá. A tagintézmény valamennyi pedagógusa, technikai dolgozója és diákja részt vett az akcióban. Két település (Magyarlak, Csörötnek) területét fel-osztottuk az osztályok közt, és szépen megtisztítottuk a területet a szeméttől 2023. április 24-28. kö-zött. A hétköznapi aktivitások időpontjában csak kevés szülő tudott részt venni munkahelyi elfoglaltság miatt, így előzetesen a Föld napján, április 22-re, szombatra is szerveztünk egy településszintű szemét-szedő akciót. Örvendetes, hogy ezen a napon óvodás és iskolás gyermekek, pedagógusok, szülők, ön-kormányzati képviselők, polgármester, egykori és leendő tanítványok együtt tevékenykedtek a környe-zetük megtisztításáért. Az utak mentén, üresen álló területeken, a Rába folyó partján, de a folyóban is bőven találtunk elhajított, kidobott tárgyakat. Megdöbbentette a gyerekeket a jelentős mennyiségű szemét, de még inkább az, hogy mi mindent szórnak el/ki felelőtlen emberek, mekkora pazarlás folyik a lakosság körében. Megfogadták, ők nem okoznak ilyet.

Az akció sikeressége számokban:

Az iskola által mozgósított tanárok száma: 13/13 (100 %)

Az iskola által mozgósított szülők száma: 50/18 (36%)

Az iskola által mozgósított diákok száma: 63/63 (100 %)

Tanárok, szülők és diákok aránya: 100:36:100

A megtisztított terület nagysága: 30.000 m2

Az összegyűjtött szemét mennyisége: 8 zsáknyi

A témában megtartott tanórák/projektek által elért diákok száma: 63/63 (100%)



Május 10-e jeles nap iskolánk életében. Ezen a napon ünnepeljük hagyományosan a Madarak és fák napját, de az idei évben a Tour de Hongrie nemzetközi kerékpárverseny első futama is érintette lakóhe-lyünket. Kisiskolánk 6. osztályos tanulói szép, az alkalomhoz illő dekorációt készítettek az iskola keríté-sére kerékpárkerekekből, melyeket faággal, virágokkal és madarakkal díszítettek. A felső tagozatos diákok az iskolaépület előtt szurkolói láncot alkotva buzdították a versenyzőket, a szponzorokat, a mo-toros rendőröket és mentőket. Óriási élmény volt számunkra, hogy hang- és fényjelzéssel, integetéssel viszonozták a lelkesedésünket.



Iskolánk mint Örökös Ökoiskola már évek óta sikeresen bonyolítja le a Fenntarthatósági Témahét prog-ramjait. Az idei tanévben számos aktivitás valósult meg osztályközösségi és iskolai szinten, azonban a lelkes diákoknak és felkészítő tanároknak köszönhetően országos viszonylatban is szép eredményekkel büszkélkedhetünk.

A TeSzedd! pályázat a 2023. április 22-28. között megrendezett TeSzedd! – Önkéntesen a tiszta Ma-gyarországért akcióhéten részt vett iskolák aktivitását díjazta. Iskolánk Vas megyében a legaktívabb közösségnek bizonyult és 100.000 Ft alapítványi támogatásban részesült.

„A kincsek karnyújtásnyira” c. összművészeti pályázatra 300 pályamű érkezett. A diákoknak fel kellett lelniük a lakóhelyükön vagy annak közvetlen környékén található és megőrzendő építészeti, természeti, szellemi, kulturális, népművészeti, családi-többgenerációs értékeket és ezekről egy szabadon választott művészeti alkotást kellett készíteniük. Iskolánk 6. osztályos tanulója, Kakas Vanessza Hajnalka fotó, fotósorozat kategóriában országos 2. helyezést ért el. Vanessza a Rába folyó holtágát örökítette meg csodás fotóival, ami elnyerte a szakmai zsűri tetszését. Felkészítő tanára: Mezeiné Kiss Katalin.

Az Energiatudatossági Pályázat keretében a 7. osztályos tanulók azonosították az intézményben fel-használt energiaforrásokat, majd felmérték az iskola épületének és közvetlen környezetének (iskolaud-var, melléképület) energiafogyasztását, ez alapján összeállították, milyen energiatakarékossági, megta-karítási, spórolási lehetőségek vannak az intézményben. Ötletes energiatakarékossági, megtakarítási vállalásukkal országos 2. helyezést értek el és 60.000 Ft alapítványi támogatásban részesültek. Felkészí-tő tanáruk: Kovács Zsuzsanna.

A Zöld energia a levegőtisztaságért program keretében az a 10 iskola, aki a témahét során a legtöbbet foglalkozott az energiafajták hatékony felhasználásával és az energiatakarékos megoldásokkal egyen-ként 100.000 Ft alapítványi támogatást kapott. Iskolánk pályamunkájában hangsúlyosan és színvonala-san jelent meg az energia téma a témahetes programjaikon, így méltán soroltak bennünket a nyertesek közé.

A Zöld Okos Kupa Magonc verseny sorsolásán iskolánk 50.000 Ft értékű iskolai alapítványi támogatást nyert, melyet az eredményes tanulók jutalmazására fordított.

Összegezve elmondható, hogy kisiskolánk lelkiismeretesen kivette részét a fenntarthatósági progra-mokból, és büszkék vagyunk arra, hogy a magunk erejéből 310.000 Ft-tal „gazdagítottuk” az iskolai környezetvédelmi nevelő-oktató munkát.

Iskolánk diákönkormányzata a tanév utolsó hetében ismét papírgyűjtést szervezett. Az összegyűjtött papírt elszállítása már megtörtént, várjuk az elszámolást.

Az iskola honlapján, közösségi oldalán és a helyi médiákban rendszeresen dokumentáltuk megvalósult programjainkat.



Magyarlak, 2023. június 25.

Kovács Zsuzsanna

munkaközösség-vezető

 

 

 

Ökoiskolai beszámoló 2021/2022. tanév

Az ökoiskolai munkacsoport célja, hogy hosszú távon megőrizze a 2020 szeptemberében megszerzett „Örökös Ökoiskola” címet, továbbá a tanulók, szülők és pedagógusok bevonásával népszerűsítsük iskolánkban és térségünkben a környezettudatosságot, a fenntartható fogyasztást és fejlődést.

Szeptember első heteiben az ökoiskolai munkaközösség elkészítette éves munkatervét.

Ismét elindítottuk a Zöld Osztály elnevezésű versenyt azzal a céllal, hogy ösztönözzük tanulóinkat, vigyázzanak szűkebb környezetük, azaz a tantermük rendjére, tisztaságára.

Szeptember 22-én, az Európai Autómentes Napon tagintézményünk kerékpárral és gyalogosan érkező tanulói és pedagógusai müzliszeletet és tollat vehettek át, a szentgotthárdi EFI támogatásával.

Szeptember 24-én, a Diáksport napon Koszár Zsolt bemelegítő tornát tartott tagintézményünk tanulóinak. A gyakorlatokat 52 gyermek és 11 pedagógus végezte el.

Iskolánkban minden év novemberében Egészségnapot szervezünk. A korábbi években egészségtúrákon vettünk részt, jártunk a csörötneki szőlőhegyen és tónál, nagyszabású zumbaórát tartottunk vagy teaházzá, salátabárrá, fitotékává varázsoltuk az osztálytermeket. Az idén, november 5-én a méhek és a méz témakör köré építettük fel a napot. Célunk kettős volt: a mézet mint egészséges táplálékot népszerűsítettük a gyerekek körében, és a méhek szerepének fontosságára is felhívtuk a figyelmet. Sajnos, az utóbbi időben drasztikusan csökkent e hasznos rovarok száma a növényvédő szerek és a klímaváltozás miatt, ezért is esett választásunk erre a témára.

Az évek óta október 23-a előtti utolsó tanítási napon megtartott, az ’56-os hősök emlékét idéző 1956 m-es gátfutás az októberi esős időjárás miatt ebben a tanévben június hónapban valósult meg. A kijelölt futópálya a Rába folyó csörötneki árvízvédelmi védművén haladt keresztül. Minden alsós tanuló eredményesen teljesítette a távot.

December 16-án a tagintézmény-vezető asszony jelen volt az Egészségfejlesztési Iroda partnerségi találkozóján.

A téli időszakban a gondnok segítségével gondoskodtunk a kert madarairól. A madáretetéshez az Őrségi Nemzeti Park jelentős mennyiségű eleséget adományozott. Nyár elején az ötödik osztályosok madáritatót készítettek és helyeztek el a madáretetők mellé.

Tanulóink szeretnek rajzolni, és szívesen készítenek rajzokat különböző pályázatokra. Márciusban a Kisalföldi ASzC Herman Ottó Technikum és Szakképző Iskola által meghirdetett „Az én virágos kertem” rajzpályázatra több alkotást készítettek. Igaz, díjazott egyikük sem lett, de az alkotás öröme és a megörökített színes virágok kárpótolták őket. 20 éves jubileuma alkalmából az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság szintén rajzpályázatot hirdetett „Mit jelent számodra az Őrségi Nemzeti Park?” címmel. Erre a pályázatra is több alkotást készítettek diákjaink.

Március 22-én, a víz világnapján minden tanórán előkerült a víz mint kincs (élet, egészség, élelem, szabadidő, energia…). A tanítónők prezentáció, videofilm, digitális játékok (kvíz, keresztrejtvény) és kézműves foglalkozás által irányították rá az alsós gyermekek figyelmét a víz fontosságára. A felső tagozatos diákok a tanárok által összeállított változatos feladatokat oldottak meg e napon: különbségkeresés két akváriumot ábrázoló rajz között; ház, fa és domboldal vízben tükröződő képének szerkesztése; figyelemfejlesztő feladatok (keresztrejtvény, tippelés, memóriajáték stb.) a Genially online platformon; vizes szövegértési feladatok magyar és német nyelven; vetélkedő (totó, igaz v. hamis, párosítás). A legnagyobb érdeklődés azokat a kísérleteket övezte, amelyek látványos módon papír, géz, pénzérme segítségével szemléltették a víz felületi feszültségét, a légüres térben való viselkedését.

Hittanórákon is központi téma volt a víz, hiszen a Bibliában alapvető szimbólum. Egyrészt pozitív jelkép mint az élet forrása, amely minden élőnek életet ad; másrészt Isten ítéletét végrehajtó pusztító elem, amelynek az ember nem tud ellenállni.

Ezen a napon az iskola bejárati ajtaja mellett elhelyeztük a szenteltvíztartót. Amikor belépünk az iskola épületébe, és ujjunkat a szenteltvízbe mártva keresztet vetünk magunkra, a víz frissessége mindig emlékeztet keresztségünkre, Isten-gyermeki méltóságunkra.

Idén negyedik alkalommal csatlakoztunk az Emberi Erőforrások Minisztériuma által útjára indított környezetvédelmi és fenntarthatósági kezdeményezéshez. Április 25-29. között zajlott a program, iskolánk osztályközösségei részt vettek a „Diákok és tanárok a fenntarthatóságról” c. kutatási programban, és véleményt alkottak a témát illetően, mit tesznek, és mit terveznek tenni a jövőben a környezetükért. A tanulók megfogalmazták a témahéten szerzett tapasztalatokat is. A pedagógusok is kitöltik a kérdőívet május 31-től.

A tagintézmény valamennyi pedagógusa és diákja részt vett a Te szedd! – Önkéntesen a tiszta Magyarországért akcióban. Két település (Magyarlak, Csörötnek) területét felosztottuk az osztályok közt, és megtisztítottuk a szeméttől.

Az összevont 2-4. osztály tanulói beneveztek a Gondold újra! kreatív pályázatra. Az osztály újrahasznosítható anyagból, egy farmernadrágból kulcstartót, tarisznyát és molyirtót készített tanítónőjük segítségével. Így egy tárgynak új életet adtak.

A felső tagozatos tanulók iskolakertet álmodtak meg, minden osztályközösség saját parcellát alakított ki magának. A márciusban elvetett magokból kikelt paprika és paradicsom növények szépen fejlődtek az osztálytermekben. A májusi fagyok után kiültették őket az iskolakertbe. Előtte azonban a felásott területen el kellett készíteni az ágyásokat, kapával, gereblyével a rögöket minél apróbbra kellett törni. A Fenntarthatósági Témahéten technikaórán a nyolcadik osztályosok ezeket a tavaszi munkákat végezték el az iskolakertben.

Az 5. osztályos tanulók természettudományórán őshonos gyümölcsfát, hosszú szilvát ültettek a Tündérkertbe. Maguk végezték az ültetési munkálatokat, és ők lesznek a kis fa gondnokai. A tanórán szó esett az őshonos fajták főbb jellemzőiről.

Az informatikában jártas diákok zenei aláfestéssel színesített videofilmet készítettek a „Víz, a mi éltetőnk” címmel. Az ügyes kezű kisdiákok képregény formájában fogalmazták meg a víz mindennapokban betöltött szerepét. A gyerekek egy vízcsepp helyébe képzelték magukat, és arról készítettek művészeti alkotást.

A 3. osztályos kisdiákok a térségünkre jellemző, a fenntarthatóság szempontjait figyelembe vevő ételt, hajdinás lecsót készítettek, és ezen keresztül megismerték a fenntartható táplálkozás kritériumait. Ugyan még paprika és paradicsom nincs a biokertünkben, de hazait szereztünk be. A nyári szezonban ez az ízletes étel gyakran kerül a családok asztalára, hiszen az alapanyagokat helyben megtermeljük.

Az 5. osztályos tanulók osztályfőnöki órán az Egészségvédelem témakörön belül „Szeresd a virágot…” című mintaprojektet valósították meg. Azért választották ezt a projektet, mert az ötödik osztályosok tantermében nagyon sok és sokféle növény van. A projekt célja is az, hogy olyan növényekkel gazdagított tantermi környezetet alakítsunk ki − a gyerekek bevonásával −, mely testi és lelki egészségükre egyaránt pozitívan hat. Ez különösen fontos az iskolás tanulók számára, akik a nap túlnyomó részét tantermeikben töltik. Másrészt a szobanövényekről való gondoskodás, a szaporítás, az azokhoz felhasznált újrahasznosított anyagok formálják a gyerekek öko- és egészségmegőrző szemléletét. Az osztályfőnöki órán a gyerekek átültették a cserepeiket kinőtt növényeket, lemosták a leveleiket és gyökereztetőfalat készítettek a folyosóra, megtanulták, melyik szobanövényt lehet tőosztással, melyiket gyökereztetéssel szaporítani.

A hetedikesek a technikaórán a Fenntarthatósági Témahetek állandó témájával, a hulladékkal foglalkoztak. A „Mobil-élet” című órán a témahét honlapján megtalálható ppt diáin található információk értelmezésével foglalkoztak a gyerekek. Választ kaptak a következő kérdésekre: Mióta társunk a mobiltelefon? Mik a telefon fő és mellékes felhasználási módjai? Mi történik a régi mobiltelefonokkal? Mi található egy telefonban? Melyek az újrahasznosítás fázisai? Mely fázisban milyen részeket lehet kinyerni? Meddig „él” a mobilunk? Mit tehetek én?

Az órát egynyári virágok magjainak vetésével zárták. A gyerekek a növények életútját végig kísérik. A magokat elvetik, a kikelt palántákat öntözik, kiültetik a virágoskertbe, a virágzó növényeket gondozzák, magot gyűjtenek róluk, majd az elvirágzott növényi részeket komposztálják.

A 2. osztályos tanulók tematikus napon vettek részt, minden tanóra a gyermekláncfűről szólt. Mesét olvastak róla, összegyűjtötték a növénynév szinonimáit, tájnyelvi változatait, megbeszélték a jellemzőit, élettani hatását, és alkotásba is foglalták.

A felsős osztályközösségek meghallgatták Dr. Áder János köztársasági elnök Úr nyílt óráját, majd azt követően eszmecserét folytattak a témáról.

A diákönkormányzat papírgyűjtési akciót szervezett az érintett településeken, így hívtuk fel a lakosság figyelmét az újrahasznosítás fontosságára.

A faliújságok is a fenntarthatóságról szóltak. Az alsó tagozatos tanulók a víz témáját dolgozták fel.

Az ökoiskolai munkaközösség június 13-án harmadik alkalommal rendezte meg a Térségi Természetismereti Versenyt, melyre a környékbeli iskolákból nyolc csapat nevezett. A vetélkedő előzetes felkészülést nem igényelt a gyerekektől, hiszen a feladványok megoldásához az iskolaudvaron lévő környezetvédelmi tablók, az iskolakert növényei, létesítményei szolgáltak alapul.

A madarak és fák napjáról osztályszinten emlékeztünk meg. Ezen kívül az alsós tanulók madarakat ábrázoló alkotásokkal díszítették a folyosó és az osztálytermek faliújságjait.

Május 11-én Stellantis Szentgotthárd Kft.-vel (Opel Magyarország) közös projekt megvalósításáról tárgyalt a tagintézmény-vezető és az ökoiskolai munkacsoport vezetője. A projekt célja rovarhotelek készítése az iskola ötödik évfolyamos tanulóinak bevonásával. A rovarhotelek alapanyagát a Stellantis Szentgotthárd Kft. (Opel Magyarország) biztosítaná, a kivitelezést a gyerekek végeznék. Az elkészült rovarhoteleket a gyár és az iskola területén helyezzük el.

A gyermeknapon zártuk a Zöld Osztály versenyt, amelynek fődíját, a tortát az első évfolyam tanulói kapták.

Június végén elkészült az Örökségünk munkatankönyv, mely négy mikrotérség (Őrség, Vendvidék, Rába völgye, Szentgotthárd) természeti, építészeti, kulturális, gasztronómiai stb. értékeit ismerteti. A könyv szerkesztésében a tagintézmény két pedagógusa aktív szerepet vállalt.

Az iskola honlapján, közösségi oldalán és a helyi médiákban rendszeresen dokumentáltuk megvalósult programjainkat.

Magyarlak, 2022. június 30.

Kovács Zsuzsanna
munkaközösség-vezető



 

Ökoiskolai beszámoló 2020/2021. tanév

Iskolánk 2020. szeptember 1. óta „Örökös Ökoiskola” címmel rendelkezik. Ez a rangos környezetvédelmi és fenntarthatósági díj többéves környezeti nevelési munkánk eredménye. Célunk, hogy hosszú távon birtokoljuk ezt a megkülönböztető minőségjegyet, és pozitív környezetvédelmi attitűdöt alakítsuk ki és mélyítsük el a szűkebb és tágabb környezetben egyaránt.

Szeptember első heteiben az ökoiskolai munkaközösség elkészítette éves munkatervét, és felújította a természetismereti bemutatóhelyek időjárás által megviselt tábláit.

Az új vállalások közül a tematikus túrák (gyógynövénygyűjtő, gombászó, épített örökség) sajnos a járvány miatt elővigyázatossági okokból nem indultak el. Sajnos a második félévben sem valósulhatott meg a program.

A diákönkormányzat eredményes papírgyűjtési akciót szervezett.

Értékeltük az előző tanévben indított teremszépségversenyt, és közzétettük a Zöld osztály elnevezésű közösségi versenyt azzal a céllal, hogy tanulóink vigyázzanak szűkebb környezetük, azaz a termük rendjére, tisztaságára.

Októberben, a Magyar Diáksport Napja keretében az alsó tagozatos gyerekek számára „Parasztolimpiai játékokat” rendeztünk.

Az állatok világnapja alkalmából rajz- és fotópályázatot hirdettünk, hogy az ember és az állat közötti barátságot erősítsük, és felhívjuk a figyelmet az együttélés fontosságára. A legjobb alkotások készítői „állati” jutalmakban részesültek.

Az idén is megszerveztük az ’56-os hősök emlékére az 1956 m-es gátfutást. A kijelölt futópálya a Rába folyó csörötneki árvízvédelmi védművén haladt keresztül. Minden alsós tanuló eredményesen teljesítette a távot.

Novemberben első hetében két osztályközösségünk és tanárunk is részt vett a Fenntarthatósági témahét keretében zajló kutatási programban, mely a fenntarthatóságról alkotott véleményt kívánta feltárni. Mit gondolnak róla, mit tesznek, mit tennének érte, a fenntarthatóság fogalomkörön belül hova helyezik a hangsúlyt, mi foglalkoztatja őket.

Az egészségnevelési hónap alkalmából egészségtúrán vettek részt tanulóink a csörötneki szőlőhegyen, így népszerűsítettük az egészséges életmódot, a rendszeres testmozgást és a helyi értékeket.

Már a nyomdai előkészítés fázisában van az Örökségünk munkatankönyv, mely négy mikrotérség (Őrség, Vendvidék, Rába völgye, Szentgotthárd) természeti, építészeti, kulturális, gasztronómiai stb. értékeit ismerteti. A könyv szerkesztésében a tagintézmény két pedagógusa aktív szerepet vállalt.

November 24-én az ökoiskolai munkaközösség vezetője részt vett a „Változó világ, alkalmazkodó ökoiskola” – Ökoiskolák találkozója c. online programon.

Novemberben iskolánk három osztályközössége online természetismereti óra keretében ismerkedett meg az özönnövényekkel. A gyerekek érdeklődéssel hallgatták az érdekes, interaktív prezentációt, végig aktívak voltak. Szépen jegyzeteltek, és ügyesen kitöltötték az előadást követő vetélkedő feladatait. A téma illeszkedett a tananyaghoz, és különösen illeszkedett ökoiskolai célkitűzéseinkhez. Büszkeséggel tölt el, hogy iskolánk már régóta felkarolta e témát, és már a gyakorlatban is tett az invazív fajok visszaszorításáért. Már az óra végén rögtön megfogalmazódott az igény, jó lenne máskor is ilyen óra, akár más témában is. Javasoltunk témákat a szervezőknek: hazánk védett növényei és állatai, veszélyeztett fajok, Őrségi Nemzeti Park értékei, környezetvédelem aktuális kérdései és lehetséges megoldásai, alternatív energiaforrások.

Diákjaink krókuszok ültetésével emlékeztek a holokausztban meggyilkolt áldozatokra.

December 7-én tagintézmény-vezető asszony és az ökoiskolai munkaközösség vezető jelen volt az Egészségfejlesztési Iroda partnerségi találkozóján.

A téli időszakban a gondnok segédletével gondoskodtunk a kert madarairól. A madáretetéshez az Őrségi Nemzeti Park jelentős mennyiségű eleséget adományozott. Ötödik és nyolcadik osztályos tanulóink technikaórán madáretetőket készítettek a madárbarát kertbe.

Január második hetében a tagintézmény-vezető és az ökoiskolai munkaközösség vezetője pályamunkát nyújtott be az egy.hu és a Zabosfa Ökokert pályázatra. Sajnos pályázatunk nem részesült kedvező elbírálásban.

Februárban iskolánk megújította a helyi önkormányzattal kötött, a hungarikumok megismertetését és népszerűsítését célzó együttműködési megállapodást.

Március-április hónapban egy tanítógyakornok részben iskolánkban teljesítette szakmai gyakorlatát.  4. és 5. évfolyamos tanulóink részt vettek szakdolgozati kutatómunkájában, mely egy helyi termékre irányult.

Március 10-én az ökoiskola vezetője részt vett a Fenntarthatósági témahét megszervezését támogató pedagógus továbbképzésen, melyről elismervényt kapott.

Március- június között a tagintézmény-vezető és az ökoiskola vezetője felkérést kapott az EFI-től a Térségi Egészségfejlesztési Terv elkészítésében való közreműködésre. A pedagógusok részt vettek az adatgyűjtésben, workshopokban, valamint a cselekvési terv megfogalmazásában.

Idén harmadik alkalommal csatlakoztunk az Emberi Erőforrások Minisztériuma által útjára indított környezetvédelmi és fenntarthatósági kezdeményezéshez. Április 19-23. között zajlott a program, és a vírushelyzet miatt fokozott elővigyázatosság mellett, főként online módon. Az Örökös Ökoiskola címmel büszkélkedő intézményünk kiemelt célja környezetünk védelme, ezért két héten át szerveztünk a témához kapcsolódó foglalkozásokat. Több osztályközösség is megtekintette Áder János köztársasági elnök Úr érdekes, videóbejátszásokkal tarkított tanóráját, ami a ráhangolódást és motiválást segítette. Az idei tanév kiemelt témái az erdő mint ökoszisztéma, a zöld gazdaság és a fenntartható közösségek voltak. A pedagógusok munkáját előre kidolgozott óravázlatok, mintaprojektek támogatták, de nevelőink egyedi, maguk által kifejlesztett feladatokkal is készültek. A „Mi fán terem az erdő?” c. erdővédelmi tanóra és „Erdő Ernő bácsi meséi” nagy népszerűségnek örvendtek a gyermekek körében. Rajz- és technikaórán az erdő növény- és állatvilágát jelenítették meg a diákok a rajzlapon, illetve plakátokon változatos módszerekkel, valamint használati és dísztárgyakat készítettek fából és hurkapálcikából. Osztályfőnöki órán az „Ezerarcú erdő” témakörrel foglalkoztak, kötetlen beszélgetés formájában szót ejtettek hazánk erdeiről, az erdőket alkotó fákról, cserjékről, a gombákról és az állatokról. Színek, illatok, hangok kapcsán személyes élményekről is beszámoltak, és a természetről szóló verseket is felelevenítették. Az informatikaórán is téma volt a fenntarthatóság: az interneten kutakodtak, hogy mi az ökológiai lábnyom és hogyan mérhető, majd egy kérdőív segítségével mindenki kiszámolta az ökológiai lábnyomának a nagyságát.  Németórán színezős, játékos feladatokat oldottak meg, idegennyelvű tanmesét hallgattak, ezáltal bővült természettudományos szókincsük. Az ismeretek elsajátítását, begyakorlását és ellenőrzését interaktív feladványok segítették.  Még a házi feladatok is a tárgyalt témakörre épültek, pl. technika és életvitel c. tárgyból azt a feladatot kapták a diákok otthonra, hogy nézzenek meg egy kisfilmet a tudatos vásárlásról, majd oldják meg a hozzá kapcsolódó kvízt. A témahét talán legfelemelőbb mozzanata a faültetés volt, melyet az alsós tanulók és tanítók végeztek a Tündérkertben. Jó volt látni rajtuk a lelkesedést és küzdeni akarást, még ha az ásással meggyűlt is a bajuk. Részt vettünk egy kutatási programban, mely a diákoknak és tanároknak a fenntarthatóságról alkotott véleményét kívánta felmérni online kérdőívek segítségével. A kutatás célja volt továbbá a témahéten szerzett tapasztalatok felmérése is.

A rábagyarmati telephely tanulói is kapcsolódtak a programhoz. Két témakört dolgoztak fel a tanító néni irányításával: „Erdő, erdő, de magas a teteje” és „Fenntartható családi és iskolai közösség”. A kisgyermekek nagy élvezettel nézték „Erdő Ernő bácsi meséit”, majd eljátszották az erdő szintjeit. Érdekes volt a „A fától kapott tiszta levegő” c. játék, a nagyobbak már nagyon komolyan vették. Tápláléklánc-játékot is játszottak, jó érzés volt megtapasztalni, hogy a vegyes csapatokban a nagyok segítették a kisebbeket. Rajzoltak, festettek a témáknak megfelelően és közös éneklésre is sort kerítettek.

A környezeti nevelési munka a témahét zárásával nem állt le, az alsós gyermekek ezt követően alkotásokat készítettek a Szombathelyi Erdészeti Zrt. által hirdetett „Az erdő élete” c. rajzpályázatra. Kreatív, művészi módon ábrázolták az erdei kirándulások során átélt élményeket, és azt, hogy mit jelent számukra az erdő és annak élővilága. Az összevont 2-4. osztály pályaműve különdíjban részesült.

Májusban az ökoiskolai munkaközösség nekilátott a gyógy- és fűszernövénykert (Füveskert) megújításának. Az 5. évfolyamos tanulók végezték a talaj előkészítését és a növények újratelepítését. Az elültetett növények mellé ismertetőtáblák kerültek elhelyezésre, melyeken feltüntettük az élettani hatásukat és felhasználási területüket.

A Madarak és Fák napjára rendhagyó módon, osztályszinten emlékeztünk meg. Az alsós tanulók madaras dekorációkat készítettek, az 5. osztályos diákok számára természetismereti vetélkedőt szerveztünk, a 6. évfolyam tanulói gyalogtúrán vettek részt.

A 7. osztályos tanulók az Örökségünk projekt keretében a Vendvidék természeti, építészeti, kulturális és gasztronómiai értékeivel ismerkedtek meg külső partner bevonásával.

Júniusban a tagintézmény-vezető és az ökoiskola vezetője részt vett az OH által szervezett Jeles napok élménypedagógiai megközelítésben c. szakmai műhelymunkában.

A tanévzáró ünnepélyen átadtuk a Zöld osztály 2021 címet, melyet idén az összevont 2-4. osztály érdemelt ki.

Az iskola honlapján, közösségi oldalán és a helyi médiákban rendszeresen tájékoztattunk a jeles napokról és eseményekről.

Magyarlak, 2021. 06. 17.

Mezeiné Kiss Katalin Melinda

 

 

Beszámoló a Szentgotthárd és Térsége Iskola Magyarlak- Csörötnek Általános Iskolája ökoiskolai tevékenységéről a 2017/2018. tanévben

  • 2017. augusztus 24-26.: Ökoiskolai munkaterv összeállítása, egyeztetés a tantestülettel, diákönkormányzattal
  • 2017 szeptemberétől: Ökofaliújság frissítésé. Az iskolai könyvtárban Ökopolc frissítésé, bővítése. Az iskolaudvar, virágágyások, dísznövények, Tündérkert, Füves- és biokert gondozása, folyamatosan. Szemétszedés havi rendszerességgel Magyarlak, Csörötnek területén, út mentén, parkokban.  Környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos programok és pályázatok figyelése.
  • 2017. szeptember: A palackprés használata és felvilágosító óra az elsős és új tanulóknak.
  • 2016. szeptember: Papírgyűjtési akció.
  • 2017. szeptember: Zöld osztály 2018 címmel kapcsolatos tájékoztató, a verseny meghirdetése.
  • 2018. szeptember: részvétel a csörötneki szüreti mulatságon kultúrműsorral
  • 2017 október 6.: Megemlékezés az aradi vértanúk emlékére az iskolában
  • 2017. október 20. : Atlétikai verseny és 56’-os emlékfutam (terepfutás a Rába mentén). A 60-as évek divatjának és korának megidézése, a történelmi események felidézése.
  • 2017. október 16.: „ Állatok világnapja” alkalmából rajzverseny az iskolában.
  • 2017. november 20-tól: Madáretetők kihelyezése, állandó madaraink téli gondozása.
  • 2017 november 22.: Iskolánk bekapcsolódott az európai hulladékcsökkentési hét programjába. Előadásokat hallgattunk, kézműves foglalkozások keretében hulladékot hasznosítottunk újra.
  • 2018. december: Részvétel az Őrségi Nemzeti Park által hirdetett karácsonyfadísz készítő versenyen. A díszek természetes anyagokból készültek.
  • 2017. december 22. : Karácsonyváró ünnepély
  • 2018. február: Farsangi mulatság az alsó és a felső tagozatban.
  • 2018. február: Képek készítése „Az év állata a mogyoróspele” címmel, rajzpályázat.
  • 2018. március 5.- március 09.: Pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete. Témahét.
  • 2018. március 10. : Ünnepélyes iskolaavató
  • 2018. március 22. : Megemlékezés a Víz világnapjáról- rajzverseny, faliújság készítés
  • 2018. március 28.: Húsvétváró kézműves foglakozás
  • 2018. április 20.: Megemlékezés a Föld napja alkalmából, faliújságkészítő verseny osztályok részvételével
  • 2018. május 11. : Térségi Természetismereti Verseny szervezése és lebonyolítása a térségbeli iskolák számára – Madarak és fák napja alkalmából.
  • 2018. május 23.: Osztálykirándulás az alsó évfolyamon, Sümeg és Szigliget környéke.
  • 2018. június 13.: Részvétel a Szalafőn a  mesepark megnyitóján.
  • 2018. június 14.: Gyereknap, sportnap
  • 2018. június 16.: Iskolánk pedagógusai képviselték magukat a kistérségi halászléfőző versenyen.
  • 2018. június 20.: Zöld osztály cím kihirdetése a tanévzáró ünnepélyen.
  • 2018. június 16- 23.: Ökoiskolai éves munka értékelése, beszámoló készítése.

Magyarlak, 2018. június 23.

Háriné Düh Katalin
ÖNK vezető

 

 

 

Beszámoló a Szentgotthárd és Térsége Iskola Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája ökoiskolai tevékenységéről 2016/2017. tanév

  • 2016. június 20-augusztus 31.: Ökoiskola 2016 pályázat elkészítése, együttműködési megállapodások megújítása; Önkéntes diákmunka minden szerdán a biokertben
  • 2016. augusztus 29-szeptember 5.: 2016/2017. évi ökoiskolai munkaterv összeállítása, egyeztetés a tantestülettel, diákönkormányzattal
  • 2016 szeptemberétől: Ökofaliújság frissítése; Az iskolai könyvtárban Ökopolc bővítése; Az iskolaudvar, virágágyások, dísznövények gondozása folyamatosan; Szemétszedés havi rendszerességgel Magyarlak, Csörötnek területén, út mentén, parkokban; Energia-járőrszolgálat; Tündérkert, Füves- és biokert  gondozása; környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos programok és pályázatok figyelése; Az iskola honlapján a jeles napokról tájékoztatás, Ökohírek frissítése
  • 2016. szeptember: A palackprés használata- felvilágosító óra az elsős és új tanulóknak
  • 2016. szeptember 21-28.: Papírgyűjtési akció, újrahasznosítást népszerűsítő kampány
  • 2016. szeptember 22.: Zöld osztály 2017 címmel kapcsolatos tájékoztató, a verseny meghirdetése
  • 2016. szeptember 24.: Részvétel a csörötneki szüreti mulatságon kultúrműsorral
  • 2016. október 6.: Rátóti emlékparki megemlékezés iskolai szinten- történelemi emlékhely felkeresése
  • 2016. október 7-től: Atlétikai verseny és ’56-os emlékfutam (terepfutás a Rába mentén) szervezése- iskolaszintű közösségi program
  • 2016. októbertől: Betakarítási munkák az iskolakertben
  • 2016. október 17.:  „Állatok világnapja” alkalmából rajzverseny
  • 2016. november 18.: Közösségi program az egészség jegyében: Egészségnap- Egészségtúra a betegségmegelőzés és a balesetvédelem jegyében c. projektnap
  • 2016. december 5-tól: Madáretetők kihelyezése, állandó madaraink téli gondozása, madárkalács készítése
  • 2016. december 9. és 16.:  Kézműves foglalkozás: karácsonyi dekorációk készítése természetes anyagokból
  • 2017. január 6.: Ökoiskola címmegújító ünnepség, környezetvédelmi témájú versek, dalok, tanmesék előadása, jelen volt: V. Németh Zsolt államtitkár; Fodor István, tankerületi igazgató; számos külső partner
  • 2017. január 8.: Közös program az Őrségi Nemzeti Park munkatársaival: madáretetési szabályok, madármegfigyelés- nyílt óra
  • 2017. február 6.: Könyvtári óra: Könyvek a természetről- Bognár Szilvia könyvtáros közreműködésével
  • 2017. március 6-10: Pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete (témahét), Csatlakozás a Pénz7 programhoz
  • 2017. március 22.: Víz világnapja- Plakátkészítési verseny
  • 2017. március 31.: Részvétel a Ki tud többet Szlovéniáról? c. térségi versenyen Szentgotthárdon- 2.helyezés
  • 2017. április: Zöld Béka környezetvédelmi pályázat tervezése, összeállítása
  • 2017. április 7. és 11.: Kézműves foglalkozás: húsvéti díszek készítése természetes anyagokból
  • 2017 tavasza: iskolakerti teendők folyamatosan
  • 2017. május 2.: Részvétel a Földiekkel játszó égi tünemény c. megyei természetismereti versenyen- 5.helyezés
  • 2017. május 8: Zöld Béka 2017 pályázat díjkiosztója Szombathelyen
  • 2017. május 10.: I. Térségi Természetismereti Verseny szervezése a térségbeli általános iskolások részére- Madarak és fák napja alkalmából
  • 2017. május 24.: Tanulmányi kirándulás Veszprém és környékén- alsó évfolyam
  • 2017. június 1.: Közösségi program (5.osztály) a csörötneki Akácfa kempingben; Vadon élő állataink a környezetemben c. nemzetközi rajzverseny eredményhirdetése- 3.helyezés
  • 2017. június 3.: Környezetvédelmi nap- aszfaltrajzverseny
  • 2017. június 8.: Természetismereti akadályverseny Szalafő-Pityerszeren az Őrségi Nemzeti Park, Goričko Tájpark és a Raab Naturpark szervezésében- 1.helyezés
  • 2017. június 13.: Természetvédelmi nap: Játékos, élményalapú vetélkedő az iskola udvarán lévő környezetvédelmi és természetismereti objektumok mentén (tanösvény, komposztáló, Tündérkert, Biokert, Palackprés, stb.)
  • 2017. június 16.: Zöld osztály cím átadása a tanévzáró ünnepélyen
  • 2017. június 17.: Részvétel a kistérségi halászléfőző versenyen
  • 2017. június 19-23.: Ökoiskolai éves munka értékelése, beszámoló készítése; Együtt a környezetünkért Vándordíj pályázati anyag összeállítása
  • 2017 nyara: Önkéntes diákmunka a gyakorlókertben

A tanév során számos környezetvédelemmel kapcsolatos tudósítást készítettünk a megyei és helyi médiáknak (Vas Népe, Rábavidék, Gotthárd TV, Magyarlaki Hírmondó, stb.).

Magyarlak, 2017. június 23.

Kiss Katalin Melinda
ÖMK vezető

 

 

 

Beszámoló a Szentgotthárd és Térsége Iskola Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája ökoiskolai tevékenységéről 2014/2015.tanév

  • 2014. augusztus 21.: Ökoiskolai munkaterv összeállítása, egyeztetés a tantestülettel, diákönkormányzattal
  • 2014. szeptember 1.: „Együtt a környezetünkért” Vándordíj különdíjának átadása- Sutyinszky Mihály, Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi Központ képviseletében
  • 2014. szeptember 1.: Szitakötő oktatási program indítása a PRONAS Egyesület támogatásával
  • 2014 szeptemberétől: Az iskola honlapján Ökohírek frissítése, Ökofaliújság működtetése, Az iskolai könyvtárban Ökopolc bővítése; Az iskolaudvar, virágágyások, dísznövények gondozása folyamatosan; Szemétszedés kétheti rendszerességgel Magyarlak, Csörötnek területén, út mentén, parkokban; Energia-járőrszolgálat; A Tündérkert fáinak és a füveskert gondozása; Szitakötő programos órák az alsó évfolyamos tanulók számára (feldolgozott témák lsd. csoportnaplóban)
  • 2014. szeptember 10.: A palackprés használata- felvilágosító óra az elsős és új tanulóknak
  • 2014. szeptember 22.: Csatlakozás az autómentes naphoz
  • 2014. szeptember 26.: Részvétel a Kutatók éjszakája c. programon, Szombathelyen
  • 2014. szeptember 30-tól: Atlétikai verseny és ’56-os emlékfutam (terepfutás a Rába mentén) szervezése
  • 2014. októbertől: Betakarítási munkák az iskolakertben, komposztáló ládák „üzembe helyezése”
  • 2014. október 17.:  „Állatok világnapja” alkalmából rajz- és kézműves verseny
  • 2014. október 21.: Atlétikai verseny és ’56-os emlékfutam az alsó tagozatos diákok részére
  • 2014. november 3-tól: Környezetvédelmi óra szervezése, egyeztetés a partnerrel (Reflex Egyesület)
  • 2014. november 5.: Környezetvédelmi interaktív óra „A papír” címmel- Az újrahasznosítás fontossága, papírmerítés
  • 2014. november 17.: Egészségnap; Látogatás a szombathelyi Csillagvizsgálóba
  • 2014. november 25-től december 16-ig: Herman 100 pályázati munkák készítése 6. és 8. osztály Kovács Zsuzsanna tanárnő irányításával
  • 2014. november 27.: Honismereti foglalkozás Dr.Kuntár Lajos helytörténész életéről, munkásságáról
  • 2014. december 1-jétől: Madáretetők és odúk kihelyezése, állandó madaraink téli gondozása
  • 2015. január 6.: Részvétel az Őrségi Nemzeti Park által szervezett „Nyitott szemmel a természetben” c. regionális természetismereti versenyen, 3.helyezés
  • 2015. január 6.: Herman Ottó Emlékversenyen iskolánk mindkét osztályközössége 1.helyezést ért el pályamunkájával
  • 2015. január 22-től: Rába-tanösvény tervezése
  • 2015. január 28.: Könyvtári óra: Könyvek a természetről- Bognár Szilvia könyvtáros közreműködésével
  • 2015. február 4.: Látogatás az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóságán, Vidékfejlesztési Minisztérium Vadonleső programjának ismertetője
  • 2015. február vége: melegigényes növények (paprika, paradicsom) magjainak ültetése melegágyba
  • 2015. március 10-től:  Víz világnapi program előkészületei
  • 2015. március 18.: Víz világnapi program: Rába információs tábla avatása az iskola udvarán, ünnepi műsor
  • 2015. március 24-től:  Zöld Béka környezetvédelmi pályázat tervezése, összeállítása
  • 2015 tavasza: palánták gondozása, iskolakerti teendők folyamatosan
  • 2015. április 13-17. Erdei iskola a 6. és 8. osztályos tanulóknak Zalaszabarban
  • 2015. május 9.: Zöld Béka 2015 pályázat díjkiosztója Szombathelyen
  • 2015. május 11-17.: Erdei iskola a 3. és 4. osztályos tanulóknak Somogyszobon
  • 2015. május 18. Csatlakozás a „Te szedd!” országos szemétszedési akcióhoz
  • 2015. május 22.: Jutalomkirándulás Somogyszobra
  • 2015. május 26.: „Ez égő!” drámapedagógiai foglalkozás felső tagozatos diákoknak az EFI szervezésében
  • 2015. május 27.: Az alsó évfolyamos tanulók tanulmányi kirándulása Kőszegen, látogatás a Berchtold István Látogatóközpontban és a Chernel István Madárvédelmi Mintatelepen
  • 2015. június 8-9.: Papírgyűjtési akció, az újrahasznosítás népszerűsítése
  • 2015. június 10. Füstmentes nap c. program az EFI szervezésében, „Ez égő” drámapedagógiai foglalkozás
  • 2015. június 11.: Természetvédelmi nap: Gyalogtúra és akadályverseny a magyarlaki szőlőhegyen; Kerékpártúra a Hársas-tóhoz
  • 2015. június 21-23.: Természetvédelmi tábor a Rába-menti Akácfa kempingben felső tagozatos tanulók számára, Táborvezető: Kovács Zsuzsanna, Kovács Attila

A tanév során számos környezetvédelemmel kapcsolatos tudósítást készítettünk a megyei és helyi médiáknak (Vas Népe, Rábavidék, Gotthárdi Körkép, Gotthárd TV, Magyarlaki Hírmondó, Csörötneki Hírharang, stb.).

Magyarlak, 2015. június 23.

Kiss Katalin
ÖMK vezető

A nevelőtestület az ökoiskolai beszámolót elfogadta.

Magyarlak, 2015. június 25.

Tóthné Köncz Valéria
tagintézmény-vezető

 

 

 

Beszámoló a Szentgotthárd és Térsége Iskola Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája ökoiskolai tevékenységéről 2013/2014.tanév

  • 2013. május 13.: Ökoiskolai munkaközösség megalakulása, Célok és feladatok meghatározása
  • 2013. augusztus 23.: Ökoiskolai munkaterv összeállítása, egyeztetés a tantestülettel, diákönkormányzattal
  • 2013. szeptember 5.: „Ökoiskolai cím 2013” pályázat készítése
  • 2013. szeptember 19.: Regisztráció a Szitakötő oktatási programba, amely forráshiány miatt átmenetileg nem működik.
  • 2013. szeptembertől : Az iskola honlapján Ökohírek link létrehozása, Ökofaliújság létesítése, anyagok feltöltése folyamatosan; Az iskolai könyvtárban Ökopolc létrehozása; Az iskolaudvar, virágágyások, dísznövények  gondozása folyamatosan; Szemétszedés kétheti rendszerességgel Magyarlak, Csörötnek területén, út mentén, parkokban; Energia-járőrszolgálat elindítása; A Tündérkert fáinak gondozása.
  • 2013. szeptember 16.: Csatlakozás az autómentes naphoz
  • 2013. szeptember 20.: Csörötneki árvízvédelmi mű megtekintése, séta a folyóparton
  • 2013. október 10-től: ’56-os emlékfutam (terepfutás a Rába mentén) szervezése
  • 2013. október 17.: ’56-os emlékfutam az alsó tagozatos diákok részére; Játékos sportvetélkedő a csörötneki játszótéren
  • 2013. október 18.: A palackprés használatának bemutatása, betanulása; „Állatok világnapja” alkalmából rajz- és kézműves verseny
  • 2013. október 22.: Az iskolakert tervezése, tereprendezés, a terület előkészítése a munkálatokhoz, parcellázás, komposztáló létrehozása a zöld hulladékok számára
  • 2013. október 24.: Komposztálóládák igénylése (Westmull)
  • 2013 ősze: iskolakerti teendők (ásás, kapálás, gazolás, salátaültetés)
  • 2013. november 5-től: Ökonap szervezése, egyeztetés a partnerekkel (Müllex, Önkormányzat, Őrségi Nemzeti Park, Művelődési Ház, plakáttervezés, meghívók készítése, terepszemle)
  • 2013. november 12.: Ökonapi rendezvény: A szelektív hulladékgyűjtés beindítása iskolai szinten, Müllex tájékoztató, őshonos gyümölcsfák ültetése a Tündérkertben, nyílt nap keretében az iskola környezetvédelmi fejlesztéseinek bemutatása a külső partnereknek, magyarlaki és csörötneki óvodásoknak, érdeklődőknek,  Hulladékokból játékok készítése, „Az Őrség természeti kincsei” c. előadás a csörötneki Művelődési Házban az iskola tanulóinak és a meghívott vendégeknek, érdeklődőknek (ŐNP-kal közös program)
  • 2013. november 26-tól: Egészségnapi előkészületek (kellékek vásárlása, program összeállítása, meghívók, plakátok készítése)
  • 2013. november 27.: Szemétszedési akció az Őrségi Nemzeti Park munkatársaival Magyarlak és Csörötnek területén.
  • 2013. december 12.: Kézműves foglalkozás keretében madáretetők és odúk készítése, állandó madaraink téli gondozása
  • 2013.december 16.: Egészségnapi program: 8 állomásból álló egészségtúra, Zöldség- és gyümölcsszobrász verseny.
  • 2014. január 21.: Ökoiskola cím elnyerése
  • 2014. január 30-tól: Ökoiskola-avató ünnepség szervezése, Egyeztetés OFI-val és VFM-mal, meghívók, plakátok készítése, program összeállítása, környezetvédelmi témájú színdarab betanítása, dalok tanulása, stb.
  • 2014. február vége: melegigényes növények (paprika, paradicsom) magjainak ültetése melegágyba
  • 2014. február 28.: Zöld Béka környezetvédelmi pályázat tervezése, összeállítása
  • 2014. március 13.: Ökoiskola-tábla tervezése, elkészítése, A „Víz világnapja” alkalmából környezetvédelmi témájú rajzpályázat
  • 2014. március 26.: Ökoiskola-avató ünnepség, V.Németh Zsolt, vidékfejlesztési államtitkár látogatása és köszöntője, „Mentsük meg a fákat!” c. színdarab bemutatása, „A mi Rábánk” c. előadás a csörötneki Művelődési Házban (ŐNP-kal közös program), Szakmai konzultáció Süle Erikával, az egyházasrádóci Kossuth Lajos Általános Iskola és  Ökoiskola vezetőjével
  • 2014. április 2. A Himfai Parkerdő avatóünnepségén jelen voltak iskolánk felső tagozatos tanulói.
  • 2014 tavasza: palánták gondozása, iskolakerti teendők folyamatosan, napi rendszerességgel
  • 2014. május 10.: Madarak és fák napja, ”Nyitott szemmel Magyarországon” c. program bemutató óra és tablókiállítás, Ökomajális Szombathelyen, Megyei Rajz- és Kézműves Verseny, Zöld Béka 2014 pályázat díjkiosztója
  • 2014. május 20.: „Együtt a Környezetünkért Vándordíj” pályázati anyag összeállítása
  • 2014. május 27.: Palánták kiültetése az iskolakertbe, Környezetvédelmi színdarab televíziós felvétele
  • 2014.május 28.: Az alsó évfolyamos tanulók tanulmányi kirándulása a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban.
  • 2014.május 29.: A felső évfolyamos tanulók tanulmányi kirándulása a Fertő-Hanság Nemzeti Parkban.
  • 2014. június: Papírgyűjtési akció, az újrahasznosítás népszerűsítése
  • 2014. június 4.: Füveskert (gyógy- és fűszernövények) tervezése, terepszemle
  • 2014. június 5. Szakmai nap pedagógusok részére az Őrségi Nemzeti Parkban (Őriszentpéter, Szalafő)
  • 2014. június 7.: Füveskert létesítése, növények telepítése
  • 2014. június 11.: Természetvédelmi nap: Gyalogtúra és akadályverseny a magyarlaki szőlőhegyen
  • 2014. június 12.: Az Amazónia c. természetfilm megtekintése a szentgotthárdi moziban
  • 2014. június 23-25.: Természetvédelmi tábor a Rába-menti Akácfa kempingben felső tagozatos tanulók számára, Táborvezető: Kovács Zsuzsanna, Kovács Attila
  • 2014. június 24.: Szakmai konzultáció a Dr. Csepregi  Horváth János Általános Iskola, AMI és Ökoiskola pedagógusaival

A tanév során számos környezetvédelemmel kapcsolatos tudósítást készítettünk a megyei és helyi médiáknak (Vas Népe, Rábavidék, Gotthárdi Körkép, Gotthárd TV, Magyarlaki Hírmondó, Csörötneki Hírharang, stb.).

Magyarlak, 2014. június 24.

Kiss Katalin
ÖMK vezető

A nevelőtestület az ökoiskolai beszámolót elfogadta.

Magyarlak, 2014. június 28.

Tóthné Köncz Valéria
tagintézmény-vezető

Ökoiskolai beszámoló 2022/2023. tanév

Az ökoiskolai munkacsoport célja, hogy hosszú távon megőrizze a 2020 szeptemberében megszerzett „Örökös Ökoiskola” címet, továbbá a tanulók, szülők és pedagógusok bevonásával népszerűsítsük isko-lánkban és térségünkben a környezettudatosságot, a fenntartható fogyasztást és fejlődést.

Szeptember első heteiben az ökoiskolai munkaközösség elkészítette éves munkatervét.

Az Európai Mobilitás Hetében, szeptember 16-án iskolánk közössége egy élményekkel teli, tartalmas délelőttöt töltött el a Szentgotthárd Spa & Wellness élményfürdőben. A diákok vízi foglalkozás kereté-ben ismerkedtek meg a fürdőkomplexum attrakcióival. A program a Rendelőintézet Szentgotthárd bázisán működő Egészségfejlesztési Iroda jóvoltából, a „Hangold össze” Mobilitás iskolai színtereken c. program keretében valósult meg.

Szeptember 30-án Pék Tibor, a természettudomány iránt érdeklődő műszaki szakember tartott érdekfeszítő ismeretterjesztő előadást a 7-8. osztályos tanulók számára. Az előadó bemutatta „A mitől vagy kitől változó klíma” c. könyvét, melyben a klímaváltozás okainak eredetét boncolgatta. Az előadó sajátos szemszögből adta elő a témát a hallgatóságnak.

Iskolánk diákönkormányzata szeptember végén papírgyűjtést szervezett. 1410 kg papír gyűlt össze, amit a „Hozd Ide-Papír-Hulladék Kft.” vett át tőlünk. Az összeget tanulmányi kirándulás szervezésére fordítottuk.

Az Opel Szentgotthárd Kft.-vel közös környezetvédelmi projektben vettünk részt. A projekt rovarhotel készítését, telepítését tartalmazta.

Az idei tanévben is részt vettünk a Generali a Biztonságért Alapítvány által meghirdetett Közlekedj biz-tonságosan! Szimba intézményi pályázaton. Örömmel olvastuk a kedvező elbírálásról szóló értesítést, hogy tagintézményünk közlekedésbiztonsági ajándékcsomagot kap jutalmul. Az eszközcsomag (2 db nagy roller, 2 db kisroller és oktatási segédlet) segítette az intézményben a biztonságos közlekedés ok-tatását a balesetmegelőzési foglalkozásokon.

Novemberben, az egészség hónapjában a szentgotthárdi Egészségfejlesztési Iroda (EFI) munkatársai látogattak el a diákokhoz és állapotfelmérést végeztek.

Iskolánk 6. évfolyamos tanulói részt vettek az Őrségi Nemzeti Park által meghirdetett kreatív alkotói pályázaton. A feladat az volt, hogy a diákok tervezzék meg a természetiskola udvarára telepített új gyógy- és fűszernövények névtábláit. A lelkes csapat osztályfőnökük segítségével neki is állt a tervezés-nek és kivitelezésnek. Szorgos kis kezek préselték és rajzolták a növényeket. Szakember közreműködés-ével csempét vágtak, vasat hajlítottak a gyerekek. A végeredmény elnyerte a zsűri tetszését, hiszen a „legkreatívabb osztály” címben részesültek.

Tagintézményünk ebben a tanévben is az első 500 iskola között regisztrált a PÉNZ7-re, ezért a tanórák megtartásához szükséges élményalapú tanórai anyagokat, eszközöket, óravázlatokat nyomtatott for-mában is megkaptuk a szervezőktől. A projekthét keretében az osztályfőnöki, technika és tervezés, valamint matematika órákon interaktív módszerekkel ismertettük meg a diákokat a pénzügyi alapfo-galmakkal, a korszerű pénzkezeléssel és a digitális biztonsággal.

Március 30-án az Őrségi Nemzeti Park a Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája 6. osztályába költö-zött. Mindez természetesen jelképesen történt, egy tanóra erejéig. Lajos Anna környezeti nevelő na-gyon ötletesen valósította meg a kitelepülést. A szakember egy óriási társasjátékot hozott magával, amely a fél osztályterem padlózatát befedte. A nevelő játékos módon ismertette meg a diákokkal a nemzeti park területén fellelhető élőhelytípusokat, az ott élő növény- és állatvilágot. A szőnyegmozai-kok élethűen ábrázolták a tájegység jellegzetességeit, pl. a száraz kaszálórétet, a láprétet, az erdőket, a kaszálógyümölcsöst stb. A szemléltetőeszközhöz tartozó korongok kiegészítették és mélyítették a gyermekek meglévő tudását.

Iskolánk hatodik osztályos diákjai, Doncsecz Viktória, Horváth Judit, Horváth Katinka, Kakas Vanessza Hajnalka szép sikereket értek el az Őrségi Nemzeti Park által szervezett térségi természetismereti versenyen. A vetélkedőjáték négy írásbeli fordulóból állt, melyen 38 (!) csapat mérte össze tudását. A szóbeli döntőre a legjobb 5 csapat kapott meghívást. A döntőben sok érdekes feladatban (Ki vagyok én?, madármegfigyelés, a Natura 2000 Látogatóközpontban információgyűjtés, természetvédelmi őr feladatai, totó, látnivalók, fajfelismerés stb.) bizonyítottuk tudásunkat. A magyarlak-csörötneki gyerekek szoros versenyben az előkelő 2. helyen végeztek, dicsőséget szerezve iskolájuknak. A kisdiákokat Mezeiné Kiss Katalin tanárnő készítette fel a versenyre.

Iskolánk diákönkormányzata április végén ismét papírgyűjtést szervezett. 1890 kg papír gyűlt össze, a „Hozd Ide-Papír-Hulladék Kft.” vett át tőlünk. Az összeget gyermeknapi programok szervezésére fordí-tottuk.

Május 4-én meghívásunkra Domina Imre látogatott el iskolánkba, hogy Csörötnek múltjáról meséljen a gyerekeknek. A különleges honismereti foglalkozás keretében megismerhettük személyes kapcsolatát a faluval. Lelkes kutatómunkájának eredményeként számos érdekes dolgot tudtunk meg Csörötnek történelméről. A régmúltat felidézve nézegethettünk térképeket, írásos emlékeket, fényképeket. A színes, színvonalas előadást nagy érdeklődéssel hallgatták a gyerekek.

A csörötneki Rábarátok Egyesület regisztrált szervezőként a Te szedd! – Önkéntesen a tiszta Magyaror-szágért programba, és mi iskolaszinten csatlakoztunk hozzá. A tagintézmény valamennyi pedagógusa, technikai dolgozója és diákja részt vett az akcióban. Két település (Magyarlak, Csörötnek) területét fel-osztottuk az osztályok közt, és szépen megtisztítottuk a területet a szeméttől 2023. április 24-28. kö-zött. A hétköznapi aktivitások időpontjában csak kevés szülő tudott részt venni munkahelyi elfoglaltság miatt, így előzetesen a Föld napján, április 22-re, szombatra is szerveztünk egy településszintű szemét-szedő akciót. Örvendetes, hogy ezen a napon óvodás és iskolás gyermekek, pedagógusok, szülők, ön-kormányzati képviselők, polgármester, egykori és leendő tanítványok együtt tevékenykedtek a környe-zetük megtisztításáért. Az utak mentén, üresen álló területeken, a Rába folyó partján, de a folyóban is bőven találtunk elhajított, kidobott tárgyakat. Megdöbbentette a gyerekeket a jelentős mennyiségű szemét, de még inkább az, hogy mi mindent szórnak el/ki felelőtlen emberek, mekkora pazarlás folyik a lakosság körében. Megfogadták, ők nem okoznak ilyet.

Az akció sikeressége számokban:

Az iskola által mozgósított tanárok száma: 13/13 (100 %)

Az iskola által mozgósított szülők száma: 50/18 (36%)

Az iskola által mozgósított diákok száma: 63/63 (100 %)

Tanárok, szülők és diákok aránya: 100:36:100

A megtisztított terület nagysága: 30.000 m2

Az összegyűjtött szemét mennyisége: 8 zsáknyi

A témában megtartott tanórák/projektek által elért diákok száma: 63/63 (100%)

Május 10-e jeles nap iskolánk életében. Ezen a napon ünnepeljük hagyományosan a Madarak és fák napját, de az idei évben a Tour de Hongrie nemzetközi kerékpárverseny első futama is érintette lakóhe-lyünket. Kisiskolánk 6. osztályos tanulói szép, az alkalomhoz illő dekorációt készítettek az iskola keríté-sére kerékpárkerekekből, melyeket faággal, virágokkal és madarakkal díszítettek. A felső tagozatos diákok az iskolaépület előtt szurkolói láncot alkotva buzdították a versenyzőket, a szponzorokat, a mo-toros rendőröket és mentőket. Óriási élmény volt számunkra, hogy hang- és fényjelzéssel, integetéssel viszonozták a lelkesedésünket.

Iskolánk mint Örökös Ökoiskola már évek óta sikeresen bonyolítja le a Fenntarthatósági Témahét prog-ramjait. Az idei tanévben számos aktivitás valósult meg osztályközösségi és iskolai szinten, azonban a lelkes diákoknak és felkészítő tanároknak köszönhetően országos viszonylatban is szép eredményekkel büszkélkedhetünk.

A TeSzedd! pályázat a 2023. április 22-28. között megrendezett TeSzedd! – Önkéntesen a tiszta Ma-gyarországért akcióhéten részt vett iskolák aktivitását díjazta. Iskolánk Vas megyében a legaktívabb közösségnek bizonyult és 100.000 Ft alapítványi támogatásban részesült.

„A kincsek karnyújtásnyira” c. összművészeti pályázatra 300 pályamű érkezett. A diákoknak fel kellett lelniük a lakóhelyükön vagy annak közvetlen környékén található és megőrzendő építészeti, természeti, szellemi, kulturális, népművészeti, családi-többgenerációs értékeket és ezekről egy szabadon választott művészeti alkotást kellett készíteniük. Iskolánk 6. osztályos tanulója, Kakas Vanessza Hajnalka fotó, fotósorozat kategóriában országos 2. helyezést ért el. Vanessza a Rába folyó holtágát örökítette meg csodás fotóival, ami elnyerte a szakmai zsűri tetszését. Felkészítő tanára: Mezeiné Kiss Katalin.

Az Energiatudatossági Pályázat keretében a 7. osztályos tanulók azonosították az intézményben fel-használt energiaforrásokat, majd felmérték az iskola épületének és közvetlen környezetének (iskolaud-var, melléképület) energiafogyasztását, ez alapján összeállították, milyen energiatakarékossági, megta-karítási, spórolási lehetőségek vannak az intézményben. Ötletes energiatakarékossági, megtakarítási vállalásukkal országos 2. helyezést értek el és 60.000 Ft alapítványi támogatásban részesültek. Felkészí-tő tanáruk: Kovács Zsuzsanna.

A Zöld energia a levegőtisztaságért program keretében az a 10 iskola, aki a témahét során a legtöbbet foglalkozott az energiafajták hatékony felhasználásával és az energiatakarékos megoldásokkal egyen-ként 100.000 Ft alapítványi támogatást kapott. Iskolánk pályamunkájában hangsúlyosan és színvonala-san jelent meg az energia téma a témahetes programjaikon, így méltán soroltak bennünket a nyertesek közé.

A Zöld Okos Kupa Magonc verseny sorsolásán iskolánk 50.000 Ft értékű iskolai alapítványi támogatást nyert, melyet az eredményes tanulók jutalmazására fordított.

Összegezve elmondható, hogy kisiskolánk lelkiismeretesen kivette részét a fenntarthatósági progra-mokból, és büszkék vagyunk arra, hogy a magunk erejéből 310.000 Ft-tal „gazdagítottuk” az iskolai környezetvédelmi nevelő-oktató munkát.

Iskolánk diákönkormányzata a tanév utolsó hetében ismét papírgyűjtést szervezett. Az összegyűjtött papírt elszállítása már megtörtént, várjuk az elszámolást.

Az iskola honlapján, közösségi oldalán és a helyi médiákban rendszeresen dokumentáltuk megvalósult programjainkat.

Magyarlak, 2023. június 25.

Kovács Zsuzsanna

munkaközösség-vezető