Május 8-án az országos BISEL-versenyre nevezett tanulók és mentoraik vízparti tanórát szerveztek iskolánk alsó tagozatos tanulói számára. A szervezők mindent alaposan előkészítettek: Kovács Szilárd bácsi, az Őrségi Nemzeti Park munkatársa gyalogösvényt alakított ki a megemelkedett vízállású folyó megközelítéséhez, a tanulók gumicsizmában érkeztek, a mentorok úticsomagjába került a Vízbiológiai praktikum c. kézikönyv, a szabványos BISEL-táblázat és a szemétgyűjtő zsák. Izgatottan indult útnak a félszáz gyermek, hogy elsajátítsa a terepi vízvizsgálat lépéseit a makrogerinctelenekre fókuszálva. A BISEL-vizsgálat mozzanatai a következők voltak:
- mintavétel kézihálóval,
- makrogerinctelenek szétválogatása taxonómiai csoportok szerint,
- élőlények azonosítása,
- figyelembe vehető taxonok megállapítása,
- legérzékenyebb csoport azonosítása,
- biotikus index megállapítása táblázat segítségével,
- BI értelmezése.
A versenyzők ügyeskedtek az egyes részfeladatok elvégzésénél, már határozó nélkül azonosították be a fajokat: bolharák, tegzes, álkérész, gyűrűsféreg stb. A „kezdők” igen lelkesek voltak, és ha megakadtak, akkor segítséget kérhettek a diák- és felnőtt „szakértőktől”.
A jegyzőkönyv kitöltését is közösen végezték. A vízvizsgálat mellett szemügyre vették a mintavételi hely környezetét is, és meghatározták a vízparti növény- és állatfajokat. A jó erőben lévő fiúk tereptisztításra is vállalkoztak, jókora területen kiirtották a japán keserűfű állományt, ami egy tájidegen növény, és fokozatosan szorítja ki az őshonos fajokat.
Hasznosan, nagyon jó hangulatban és gyorsan eltelt a két tanóra. A tanulók sok új ismerettel, élménnyel és sáros-vizes lábbelikben tértek vissza az iskolába.