Május 6-án iskolánk érdeklődő 7. és 8. osztályos tanulóinak rendhagyó módon kezdődött a tanítási hét, ugyanis az első három tanítási órát nem a tanteremben töltötték, hanem az Őrségben. A tanulók egy korábbi terepi foglalkozás keretében megismerkedtek már a BISEL-módszerrel, most pedig a gyakorlatban, több mintavételi helyen vizsgálódtak.
Az iskolabusz segítségével jutottunk el Őriszentpéterre, ahol a futballpályánál már várt bennünket az Őrségi Nemzeti Park két munkatársa, Tóth Mihály és Edelényi Flóra minden szükséges kellékkel: merítőháló, vödör, tálca, nagyító, határozókönyv, csipesz, határozókulcs stb.
A rövid ismerkedés után Misi bácsi felvette hosszú szárú gumicsizmáját, és leereszkedett a Szala-patak medrébe, ahol a háló segítségével szakszerűen mintát vett. Ezt követően Gratzl Marcell- Petrovics András, Kiszely Dávid-Kiszely Béla, Horváth Judit-Józsi Jázmin tanulópárok a kifogott makrogerinctelen állatokat csoportonként külön válogatták.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bizonyos fajok pl. kérészek-álkérészek megkülönböztetése külső jegyek alapján nem volt egyszerű feladat, ilyenkor előkerült a nagyító. Az azonosítás során meghatároztuk a mintában lévő rendszertani egységek számát és a legérzékenyebb faunacsoportok jelenlétét. Az első, a település központjában lévő mintavételi helyen kilenc, míg a második, a településtől távoli, gázlóban vett helyen tizenhat (!) figyelembe vehető taxont (tegzes, bolharák, pióca, szitakötőlárva, vízipoloska, víziskorpió…) találtunk. Meglepődtünk a kapott eredményen is: az első helyen a BISEL-index: 7, vízminőségi osztály: II. (enyhén szennyezett), a második helyen az index: 9, vízminőségi osztály: I. (nem szennyezett) volt. A kiértékelés után következtetéseket vontunk le: az ellentmondás abból adódhat, hogy a mintavételi helyek terepviszonya különböző volt (az elsőnél sekélyebb volt a víz), a gázló már elhanyagolt (kevesebb jármű halad át, mint korábban), de az utóbbi idők esőzései is „javíthattak” a vízminőségen. A terepi vizsgálat utolsó mozzanata a jegyzőkönyv kitöltése volt, melyet csoportmunkában oldottunk meg.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tanulóink nagyon sok hasznos ismeretre tettek szert az „égig érő tanteremben”, és mindezt játékosan, élményszerű feladatokon keresztül sikerült elsajátítani. Köszönjük szépen az Őrségi Nemzeti Park segítő közreműködését!
Mezeiné Kiss Katalin