Május 6-án iskolánk érdeklődő 7. és 8. osztályos tanulóinak rendhagyó módon kezdődött a tanítási hét, ugyanis az első három tanítási órát nem a tanteremben töltötték, hanem az Őrségben. A tanulók egy korábbi terepi foglalkozás keretében megismerkedtek már a BISEL-módszerrel, most pedig a gyakorlatban, több mintavételi helyen vizsgálódtak.
Az iskolabusz segítségével jutottunk el Őriszentpéterre, ahol a futballpályánál már várt bennünket az Őrségi Nemzeti Park két munkatársa, Tóth Mihály és Edelényi Flóra minden szükséges kellékkel: merítőháló, vödör, tálca, nagyító, határozókönyv, csipesz, határozókulcs stb.
A rövid ismerkedés után Misi bácsi felvette hosszú szárú gumicsizmáját, és leereszkedett a Szala-patak medrébe, ahol a háló segítségével szakszerűen mintát vett. Ezt követően Gratzl Marcell- Petrovics András, Kiszely Dávid-Kiszely Béla, Horváth Judit-Józsi Jázmin tanulópárok a kifogott makrogerinctelen állatokat csoportonként külön válogatták.
Bizonyos fajok pl. kérészek-álkérészek megkülönböztetése külső jegyek alapján nem volt egyszerű feladat, ilyenkor előkerült a nagyító. Az azonosítás során meghatároztuk a mintában lévő rendszertani egységek számát és a legérzékenyebb faunacsoportok jelenlétét. Az első, a település központjában lévő mintavételi helyen kilenc, míg a második, a településtől távoli, gázlóban vett helyen tizenhat (!) figyelembe vehető taxont (tegzes, bolharák, pióca, szitakötőlárva, vízipoloska, víziskorpió…) találtunk. Meglepődtünk a kapott eredményen is: az első helyen a BISEL-index: 7, vízminőségi osztály: II. (enyhén szennyezett), a második helyen az index: 9, vízminőségi osztály: I. (nem szennyezett) volt. A kiértékelés után következtetéseket vontunk le: az ellentmondás abból adódhat, hogy a mintavételi helyek terepviszonya különböző volt (az elsőnél sekélyebb volt a víz), a gázló már elhanyagolt (kevesebb jármű halad át, mint korábban), de az utóbbi idők esőzései is „javíthattak” a vízminőségen. A terepi vizsgálat utolsó mozzanata a jegyzőkönyv kitöltése volt, melyet csoportmunkában oldottunk meg.
Tanulóink nagyon sok hasznos ismeretre tettek szert az „égig érő tanteremben”, és mindezt játékosan, élményszerű feladatokon keresztül sikerült elsajátítani. Köszönjük szépen az Őrségi Nemzeti Park segítő közreműködését!
Mezeiné Kiss Katalin