Iskolánk már harmadik alkalommal csatlakozott az Emberi Erőforrások Minisztériuma által útjára indított környezetvédelmi és fenntarthatósági kezdeményezéshez. Az idén április 19-23. között zajlott a program, és a vírushelyzet miatt fokozott elővigyázatosság mellett, főként online módon.

Az Örökös Ökoiskola címmel büszkélkedő intézményünk kiemelt célja környezetünk védelme, ezért két héten át szerveztünk a témához kapcsolódó foglalkozásokat.

Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás – ezek és hasonló veszélyek fenyegetik Földünket, ha azonnal nem változtatunk magatartásunkon, szemléletünkön. Úgy véljük, hogy a szemléletváltásra a gyermekek a legfogékonyabbak, ezért fontos, hogy már kisiskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a környezetükért.

Több osztályközösség is megtekintette Áder János köztársasági elnök Úr érdekes, videóbejátszásokkal tarkított tanóráját, ami a ráhangolódást és motiválást segítette. Az idei tanév kiemelt témái az erdő mint ökoszisztéma, a zöld gazdaság és a fenntartható közösségek voltak.

 

A pedagógusok munkáját előre kidolgozott óravázlatok, mintaprojektek támogatták, de nevelőink egyedi, maguk által kifejlesztett feladatokkal is készültek. A „Mi fán terem az erdő?” c. erdővédelmi tanóra és „Erdő Ernő bácsi meséi” nagy népszerűségnek örvendtek a gyermekek körében. Rajz- és technikaórán az erdő növény- és állatvilágát jelenítették meg a diákok a rajzlapon, illetve plakátokon változatos módszerekkel, valamint használati és dísztárgyakat készítettek fából és hurkapálcikából. Osztályfőnöki órán az “Ezerarcú erdő” témakörrel foglalkoztak, kötetlen beszélgetés formájában szót ejtettek hazánk erdeiről, az erdőket alkotó fákról, cserjékről, a gombákról és az állatokról. Színek, illatok, hangok kapcsán személyes élményekről is beszámoltak, és a természetről szóló verseket is felelevenítették. Az informatikaórán is téma volt a fenntarthatóság: az interneten kutakodtak, hogy mi az ökológiai lábnyom és hogyan mérhető, majd egy kérdőív segítségével mindenki kiszámolta az ökológiai lábnyomának a nagyságát.  Németórán színezős, játékos feladatokat oldottak meg, idegennyelvű tanmesét hallgattak, ezáltal bővült természettudományos szókincsük. Az ismeretek elsajátítását, begyakorlását és ellenőrzését interaktív feladványok segítették.  Még a házi feladatok is a tárgyalt témakörre épültek, pl. technika és életvitel c. tárgyból azt a feladatot kapták a diákok otthonra, hogy nézzenek meg egy kisfilmet a tudatos vásárlásról, majd oldják meg a hozzá kapcsolódó kvízt. A témahét talán legfelemelőbb mozzanata a faültetés volt, melyet az alsós tanulók és tanítók végeztek a Tündérkertben. Jó volt látni rajtuk a lelkesedést és küzdeni akarást, még ha az ásással meggyűlt is a bajuk.

Részt vettünk egy kutatási programban, mely a diákoknak és tanároknak a fenntarthatóságról alkotott véleményét kívánta felmérni online kérdőívek segítségével. A kutatás célja volt továbbá a témahéten szerzett tapasztalatok felmérése is.

A rábagyarmati telephely tanulói is kapcsolódtak a programhoz. Két témakört dolgoztak fel a tanító néni irányításával: „Erdő, erdő, de magas a teteje” és „Fenntartható családi és iskolai közösség”. A kisgyermekek nagy élvezettel nézték „Erdő Ernő bácsi meséit”, majd eljátszották az erdő szintjeit. Érdekes volt a „A fától kapott tiszta levegő” c. játék, a nagyobbak már nagyon komolyan vették. Tápláléklánc-játékot is játszottak, jó érzés volt megtapasztalni, hogy a vegyes csapatokban a nagyok segítették a kisebbeket. Rajzoltak, festettek a témáknak megfelelően és közös éneklésre is sort kerítettek.

Meggyőződésünk, hogy a Fenntarthatósági Témahét tanóráinak megtartásával hozzájárultunk a diákok elméleti és gyakorlati ismereteinek bővítéséhez. Bízunk benne, hogy közös erőfeszítéseink eredményeként tanulóink hiánypótló, hasznos tudással gazdagodtak a fenntarthatóság területén.

A környezeti nevelési munka a témahét zárásával nem állt le, az alsós gyermekek ezt követően alkotásokat készítettek a Szombathelyi Erdészeti Zrt. által hirdetett „Az erdő élete” c. rajzpályázatra. Kreatív, művészi módon ábrázolták az erdei kirándulások során átélt élményeket, és azt, hogy mit jelent számukra az erdő és annak élővilága. Az ökoiskolai munkaközösség nekilátott a gyógy- és fűszernövénykert (Füveskert) megújításának. Ezekről a tevékenységekről a későbbiekben tudósítunk.